‘Rots in de branding’ is het nieuwste schilderij van Martha Beatriz dat in opdracht van een particulier is gemaakt. En dit keer  wel een heel bijzondere opdracht. Het schilderij moet namelijk een blijvende herinnering zijn aan de laatste reis die opdrachtgever met haar overleden echtgenoot heeft gemaakt. Het schilderij is gebaseerd op een beeld waar de echtgenoot urenlang van kon genieten: de zee.  Op speciaal verzoek van de opdrachtgever zijn in bepaalde delen van het schilderij stoffelijke resten van de echtgenoot verwerkt. Dit maakt het schilderij ook voor Martha Beatriz zo bijzonder en uniek.  Het werk is tevens voorzien van een bijpassend gedicht.

Martha Beatriz - Rots in de branding (2019)

“Ik kon aan alles merken dat de verwachting van het schilderij bij opdrachtgever hooggespannen was. Er viel toch wel enige spanning van mij af toen ik het schilderij aan opdrachtgever mocht overhandigen en zij mij met zichtbare emotie voor het werk bedankte. Het werk inspireerde haar om aan de hand van het, zoals ze zelf omschrijft, ‘prachtige kunstwerk’ zich tot haar overleden echtgenoot te richten. In overleg met de opdrachtgever mag ik dit op anonieme basis delen.”

Mijn rots in de branding

Dat was jij

Jij was mijn grote liefde

Jouw passie was fotografie

In dit kunstwerk zie ik dat terug

Jij hield van strand, rotsen en opspattend water

En de mooie zonsondergang

Daar kon je dan op het strand voor gaan zitten

Om zo de mooiste foto’s te maken

Als ik nu naar het kunstwerk kijk

Dan zie ik jou

Liefde voor altijd.

 

Rots in de branding
2019
100 x 65 cm
Acryl  op linnen papier